بررسی تارا وی 3 دنده ای : پرآپشنترین سدان دستی داخلی با گیربکس ۶ سرعته

پس از عرضه اولیه سدان تارا دنده ای با کد V1، شرکت ایران خودرو به تازگی از نسخه جدید و ارتقاء یافته این خودرو با عنوان تارا دنده ای V3 رونمایی کرده است. این مدل جدید با بهرهمندی از امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، در حال حاضر به عنوان پرآپشنترین سدان دنده دستی تولید داخل شناخته میشود و قصد دارد جایگاه خود را در بازار خودروهای داخلی تثبیت کند.


بازنگری در طراحی ظاهری و امکانات کابین تارا وی 3
در نگاه اول، طراحی ظاهری تارا دنده ای V3 شباهت زیادی به نسخه V1 دارد. با این حال، ایران خودرو با اعمال تغییراتی جزئی، جذابیت ظاهری این سدان را افزایش داده است. مهمترین تغییرات ظاهری شامل:
- گرافیک جدید چراغهای عقب که نمای خودرو، به ویژه در شب، را زیباتر کرده است.
- افزودن یک آنتن کوسهای (Shark Fin Antenna) به سقف خودرو.
تغییرات کاربردی در فضای داخلی
کابین تارا V3 دستخوش تغییرات بیشتری شده که رفاه سرنشینان را بهبود میبخشد:
- انتقال کلیدهای شیشهبالابر از اطراف دسته دنده به روی دربها.
- نصب یک جا موبایلی جدید در کنار دسته دنده، در فضای خالی ایجاد شده.
- تغییر صندلیهای عقب و تجهیز آنها به زیرآرنجی دارای دو عدد جا لیوانی (کاپ هولدر).
مشخصات فنی و عملکرد تارا وی 3
در بخش فنی، تارا دنده ای V3 همچنان از پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5P استفاده میکند. این موتور قادر است حداکثر توان ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. با این حال، یکی از مهمترین تحولات فنی، جایگزینی گیربکس قبلی با یک گیربکس ۶ سرعته دستی است که نیروی موتور را به چرخهای جلو منتقل مینماید.
انتظار میرود این تغییر در گیربکس، منجر به بهبود شتابگیری و همچنین کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تارا V3 شود. مصرف سوخت میانگین اعلامی برای این سدان ۱۱۵۰ کیلوگرمی، ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی است.
سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مکفرسون و در محور عقب از نوع نیمه مستقل میله پیچشی است. ترمزها شامل دیسکی خنکشونده در جلو و دیسکی در عقب هستند که به سیستمهای کمکی ABS، EBD و EBA مجهز میباشند.
ایمنی و فهرست امکانات رفاهی کامل
تارا V3 با وجود عدم شرکت در تستهای تصادف مستقل، از نظر ایمنی ویژگیهای قابل قبولی دارد. این خودرو مجهز به ۲ کیسه هوا (ایربگ) برای راننده و سرنشین جلو است. همچنین، استفاده از ورقههای بدنه Dual Phase نوید استحکام بالای شاسی و بدنه را میدهد. وجود سامانههای کمک رانندگی پیشرفته نظیر سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HSA)، ایمنی رانندگی با تارا V3 را به طور محسوسی افزایش داده است.
امکانات رفاهی جدید تارا وی 3
تارا دنده ای V3 به عنوان نسخه فولآپشن، علاوه بر امکانات موجود در نسخه V1 (مانند شیشهها و آینههای برقی، فرمان تلسکوپی EPS، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتی مدیا و سنسور TPMS)، تجهیزات رفاهی بیشتری را در اختیار خریداران قرار میدهد. مهمترین این امکانات عبارتند از:
- سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless Starter).
- سانروف دو حالته.
- قابلیت تماس اضطراری.
- آینههای جانبی تاشونده برقی.
جایگاه تارا وی 3 در بازار خودروهای داخلی
پیشبینی میشود تارا دنده ای V3 با توجه به امکانات بیشتر، قیمت بالاتری نسبت به نسخه V1 داشته باشد. این سدان جدید ایران خودرو در بازار داخلی، مستقیماً با رقبایی مانند دنا پلاس توربو دنده ای و سایپا شاهین به رقابت خواهد پرداخت. با توجه به امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، تارا V3 شانس بالایی برای جذب خریدارانی دارد که به دنبال یک سدان دستی مجهز و بهروز هستند.


